Od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, większość ograniczeń w przepływie osób zostało zniesionych, a przedsiębiorcy z państw członkowskich, otrzymali możliwość swobodnego wyboru miejsca oraz formy prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego Polacy zdecydowanie częściej decydują się na uruchamianie i prowadzenie firm poza granicami naszego kraju. Szukają przede wszystkim państw, w których zarządzanie działalnością gospodarczą jest prostsze i tańsze. Największa liczba naszych rodaków funkcjonuje na rynku niemieckim oraz francuskim, ale popularne są także kraje takie jak Wielka Brytania, Rosja, Czechy oraz Włochy.
Zachowanie przedsiębiorców, wynika głównie z faktu, że otworzenie i prowadzenie firmy w Polsce nie należy do najprostszych zadań. Już na samym starcie, początkujący biznesmen spotyka sie ze skomplikowanymi procedurami, mnóstwem formalności oraz bardzo wysokimi podatkami. W związku z tym, większość Polaków działających na zagranicznych rynkach, nie wyraża chęci przeniesienia interesu do kraju lub zmniejszenia skali działalności firmy poza granicami, dodatkowo w ostatnich latach coraz bardziej zauważalne staje się, że polscy przedsiębiorcy znacznie lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach, a ich rentowność jest dużo wyższa, niż na rynku krajowym. Polscy emigranci to głownie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 25 – 49 lat, którzy decydując o założeniu własnej firmy, uczą się funkcjonować w międzynarodowym środowisku i nabywają umiejętności, które owocują zyskiem. Jesteśmy narodem przedsiębiorczym, który nie boi się ciężkiej pracy, dlatego firma za granicą, to z pewnością narzędzie umożliwiające rozwój osobisty i zawodowy. Wśród zagranicznych klientów, najbardziej cenione i odnoszące największe sukcesy branże to spożywcza, budowlana, meblarska oraz informatyczna, a duża część konsumentów uważa, że oferowane przez Polaków produkty i usługi wyróżniają się dobrą jakością. Największą barierą dla naszych rodaków jest bardzo duża konkurencja na zagranicznych rynkach, z kolei największą motywacją, sukcesy tych firm, które już na te rynki weszły, tym bardziej, że zdecydowanie częściej wygrywają one walkę z lokalną konkurencją jakością, a nie tylko ceną.
Wejście na zagraniczne rynki, jest obecnie dużo łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu, jednak wciąż, jest to odważna decyzja, wymagająca czasochłonnych przygotowań, dlatego powinna być przemyślana. Dużym ułatwieniem, dla przedsiębiorców jest dobrze rozwinięta sieć organizacji wspierających zagranicznych inwestorów oraz przejrzyste prawo handlowe i podatkowe. Ponadto, coraz częściej zagraniczne firmy nie postrzegają polskich przedsiębiorców, jako zagrożenie, ale szansę na podniesienie własnej konkurencyjności, natomiast zagraniczni konsumenci, widzą w nich atrakcyjnych dostawców produktów i usług dobrej jakości. Doskonałym przykładem polskiej firmy prężnie działającej na zagranicznym rynku, może być sklep internetowy e-carreleur.com (outillage carreleur) zajmujący się sprzedażą narzędzi oraz akcesoriów glazurniczych.